Thursday, May 14, 2009

Marble Chesse Brownies

Menu buat tuk bekpes kat opis arini, projek malam dan dh tgh hari dan selepas licin dibedal bdk2 kat sini baru nk update... Brownies yg pernah bertiup kencang kat umah blogger2 yg ader nih... hehehehe... dn saya adalah yg diantara yg ketinggalan keretapi... muhahahaha... Harap maaf yer dh tinggal 1/4 loyang jer tuk hb pasal balik nanti dia nk melantak lg... dan macam biasa resipi brownies yg lazat dan sedap nih, amik kat rumah Kak Rinnchan yg rajin memasak tuh... Terima kasih kak...



Bahan-bahan Brownies :
250g butter
1 cwn serbuk koko
3 biji telur gred B
1 1/2 cwn gula castor
1/2 cwn susu cair
1 1/2 cwn tepung gandum *Ayak dgn BP & SB
1 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonate
1 tsp esen vanilla

Cara-cara:
1. Cairkan butter. Masukkan serbuk koko dan kacau rata.
2. Handwhisk gula dan telur. Masukkan ke dalam adunan butter+koko. Kacau sebati.
3. Masukkan susu cair dan kacau sebati.
4. Masukkan tepung+BP+SB sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Akhir sekali, masukkan esen vanilla dan kacau rata.
5. Panaskan oven pada suhu 175 darj cel. Alas loyang 10" x 10" dgn grease proof paper. Biar kertas berjuntai pada dua belah yang bertentangan supaya mudah mengeluarkan brownies.
6. Tuang adunan brownies ke dalam loyang dan ratakan. Tinggalkan sedikit untuk membuat marble di atas lapisan cheese nanti.
7. Bakar selama 20min menggunakan api atas dan bawah.




Sebelum dibakar


Bahan-bahan lapisan cheese:
250g cream cheese
1 cwn gula castor
1 biji telur gred B

Cara-cara:
1. Pukul cream cheese hingga gebu.
2. Masukkan gula dan pukul lagi hingga sebati.
3. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.

*Selepas 20min keluarkan brownies dari oven. Tuangkan adunan cheese dan ratakan. Paipkan baki adunan brownies ke atas lapisan cheese dan lorekkan corak ikut citarasa. Masukkan semula ke dlm oven dan bakar lagi selama 15min atau sehingga cheese masak. Biarkan sejuk sebelum dipotong.



7 comments:

hana said...

nih logo apa pulak nih??? wakakakaka samo pulak kau dan aku meng'ciskek' aka mencekik!!! kakakaka

Kakasma said...

ana,teratur cantik jer ciskek mu ini mengoda laa..ghase nyer mesti lagi sedap..nak buat aduhai mahai ler cheese tuh..tapi berbaloi kot buat kek nih..ermmmm tgh dok pikir nih

Aymy With Love said...

k ana, kite lg ketinggalan keretapi... lom sempat nak wat... cheese dah beli... ekekke..

Jiya said...

kakkkk nak tapau cis bronis.

Aishah@Ariffin@Aqil said...

wahhhh...sane ciskek sini ciskek...waaaaaaaaaaaaaaa...

orensangkuit said...

kak ana
BP+SB tu ape kak??
tatau
huhu

anawahid said...

hana-> tu namanya logo hentam sajalah labu @ keras tgn... hehehe... jom mencekik!!!....

Kakasma-> cantekkk yer kak... 10Q ye.. kembang sat... hehehe... mmg sedap x terhingga kak... buat la sebelum menyesal

Aymy-> iye ke???... kalo cenggitu aymy ngko nih ketinggalan beskal la yer bkn ketapi lg... muhahahaha

jiya-> tapau brinis????... meh pos dulu krim cis dulu... pastu akak tlg wat kan...!!! wakakakaka... cis mahal weeiiii... uwekkkkk!!!

Aisyah-> ecahhh... cis dimana2 saja berada... hehehe... jgn nangisss...

oren sangkuit-> hehe... oren, BP tuh singkatan tuh baking powder n SB tuh soda bikarbonate... paham x???... heheh... x per pelan2...;)